‘Bij gladheid gaan we niet over één nacht ijs’

‘Bij gladheid gaan we niet over één nacht ijs’

15 februari 2023

De temperaturen liggen de afgelopen weken net boven of onder het vriespunt. Dat betekent dat de strooiploegen regelmatig de weg op moeten. Zij zorgen dat je veilig de weg op kan. Frans Schuurman is wegenbeheerder en in het winterseizoen ook één van de gladheidcoördinatoren van de gemeente Zaanstad. Zij volgen elke dag de weersvoorspellingen op de voet. Hij vertelt hoe in Zaanstad de gladheid op de bijna 400 kilometer weg en meer dan 600 bruggen te lijf gegaan wordt. 

Frans Schuurman: “In Zaanstad strooien we de doorgaande wegen en regionale fietsroutes. Ook pakken we de wegen aan waar het openbaar vervoer rijdt, of waaraan openbare gebouwen, hulp- en nooddiensten, zieken- en verzorgingshuizen en basisscholen liggen. We kunnen helaas niet alle wegen in Zaanstad strooien. We willen in ieder geval voor zorgen dat dit soort belangrijke plekken goed bereikbaar blijven.”

Wanneer trekken de strooiploegen erop uit?

“We gaan niet over één nacht ijs, om te kijken of we op pad moeten. Zo krijgen we van weerbureau DTN elke dag een weersvoorspelling. Daarin staan veel gegevens, zoals de lucht- en de grondtemperatuur en de kans op neerslag. Ook zijn mijn collega’s elke dag aan het werk in de wijken en zien we ter plekke hoe de situatie op de weg is. Op drie plekken in de gemeente zitten speciale sensoren in de grond, die metingen doen. Al deze gegevens helpen ons om snel te handelen, als het nodig is. Het is natuurlijk de kunst om op tijd te gaan rijden, want een volledige strooironde duurt 3 uur.”

Bruggenronde

“Soms is het niet nodig om alle wegen te strooien, maar strooien we alleen de bruggen. Die zijn vaak sneller glad. Dat komt omdat veel bruggen van staal zijn. Ook zit onder de bruggen vaak geen bodem die warmte vasthoudt.”

IJzel

“Begin januari hadden we te maken met ijzel. Dat is lastig aan te pakken. De winterse neerslag bevriest als die op het koude wegdek komt. Het vormt dan een ijslaag bovenop het gestrooide zout. Dan ontstaat in een korte tijd een zeer glad wegdek. Pas als de bovenlaag weer zacht is, doet het eerder gestrooide zout zijn werk en worden de wegen minder glad. Daarom blijven we bij ijzel steeds strooien,” aldus Frans Schuurman.

Glad en toch op pad?

Is het glad, wees dan voorzichtig en pas je snelheid aan. Meer weten over gladheid? Ga naar buitengewoon.zaanstad.nl.


Hoog contrastToegankelijkheidsverklaringGa naar Zaanstad.nl